Monday 7 March 2016

PEMAKANAN DALAM ISLAM DAN ORANG BUKAN ISLAM


  • Dalam aspek berkaitan etika pemakanan sihat, diet Rasulullah SAW boleh dijadikan panduan dan ikutan kerana baginda adalah contoh teladan yang terbaik buat semua umat manusia. Rasulullah SAW merupakan seorang yang mementingkan khasiat dan mutu makanan yang diambil agar dapat sepenuh keberkatan dan manfaat daripadanya.

PERBEZAAN
ORANG ISLAM
ORANG BUKAN ISLAM

     ©      Mengambil makanan adalah untuk meneruskan kehidupan dan bukanlah hidup untuk makan.


     ©      Mengambil makanan lebih kepada untuk mengenyangkan perut.

     ©      Mengambil kira kandungan zat yang ada dalam makanan tersebut, juga dari segi bersih dan halal sesuatu makanan tersebut.


     ©      Hanya mengambil kira kandungan zat yang ada dalam makanan tersebut tanpa mempedulikan tentang kebersihan dan kehalalan makanan tersebut.


     ©      Rasulullah SAW mengelakkan minuman susu bersama makanan berprotein dan melarang memakan campuran pelbagai jenis daging.



     

     ©      Mencampurkan makanan laut yang mengandungi ion negatif dan makanan darat yang mengandungi ion positif akan merosakkan usus.

     ©      Baginda SAW lebih banyak mengambil bijirin, sayuran dan buah-buahan.

     ©      Memakan buah-buahan sebelum memakan makanan berat untuk memudahkan penyerapan nutrien ketika perut kosong.

     ©      Memakan buah-buahan selepas memakan makanan berat dan menyebabkan nutrien daripada buah-buahan tersebut tidak boleh diserap ke dalam darah kerana perut sarat dengan makanan.

  • Sepanjang hayat Rasulullah S.A.W, baginda tidak pernah mengalami sakit perut kerana baginda sangat menjaga pemakanan baginda agar baginda sentiasa sihat untuk terus beribadah kepada Allah dan teruskan berdakwah.

No comments:

Post a Comment